Lupa Kata Laluan STR, Ini Cara Dapatkan Semula Password
LUPA KATA LALUAN / PASSWORD UNTUK LOGIN STR (PORTAL RASMI SUMBANGAN TUNAI RAHMAH)
Semakan status kelayakan dan bayaran STR sudah boleh dibuat melalui laman web rasmi Sumbangan Tunai Rahmah.
Sekiranya anda mengalami masalah terlupa kata laluan STR / BKM yang digunakan dahulu dan masih tidak dapat mengakses akaun anda, sila ikuti langkah berikut.
Lupa Kata Laluan STR
Untuk makluman, segala maklumat asal BKM telah tersedia ada dalam akaun MYSTR.
Oleh itu, untuk login ke akaun STR, anda perlu menggunakan kata laluan seperti dalam Portal BKM dahulu.
Log Masuk MySTR memerlukan No Mykad dan Kata Laluan yang telah didaftarkan.
Berikut adalah langkah yang perlu anda lakukan jika mengalami masalah terlupa password BKM yang terdahulu:
- Layari laman web STR di pautan
- Klik “Terlupa Kata Laluan”
- Masukkan nombor MyKad 12 digit dan klik “Semak”.
- Masukkan e-mel yang didaftarkan & klik “Seterusnya”.
- Semak sekiranya kata kunci keselamatan adalah betul, kemudian klik “Ya”.
- Jawab soalan keselamatan yang diberikan dan klik “Seterusnya”.
- Masukkan kata laluan dan baru dan pengesahan kata laluan. Kemudian, klik “Tukar Kata Laluan”.
- Anda akan menerima notifikasi Penukaran ID pemohon telah berjaya.
Sekiranya terlupa kata laluan dan gagal menjawab soalan keselamatan (percubaan sebanyak 3 kali diberikan), ID MySTR akan disekat dan dibenarkan untuk mencuba semula selepas 24 jam.
Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.
Cara Semakan Status
- Buka Portal Rasmi STR di pautan https://bantuantunai.hasil.gov.my/
- Masukkan No. Kad Pengenalan dan klik Log Masuk
- Klik Semak
- Pastikan kata kunci keselamatan betul (sama seperti BKM)
- Masukkan kata laluan (sama seperti portal BKM)
- Setelah berjaya log masuk, klik Semakan Pembayaran Fasa 1
- Maklumat akan dipaparkan. Klik Maklumat Bayaran untuk status pengkreditan.
https://bantuantunai.hasil.gov.my/
NOTA PENTING :
LHDNM TIDAK MENYEDIAKAN perkhidmatan semakan kelayakan fasa 1 Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2023 secara bergerak melalui Pegawai BKK, LHDNM yang hadir ke rumah penerima.
LHDNM menafikan ada membuat panggilan keluar menggunakan talian bebas tol 1-800-88-2747. Panggilan semula (jika perlu) hanya dibuat kepada individu yang ada membuat panggilan di talian bebas tol Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2023. Di mana individu berkenaan akan dimaklumkan terlebih dahulu semasa aduan / semakan diterima.
TIADA CAJ yang dikenakan bagi semakan fasa 1 Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2023. Penerima dinasihatkan untuk sentiasa berhati-hati dengan skim penipuan atau ‘scam’ yang aktif di media sosial. Penerima dinasihatkan untuk merujuk Portal Rasmi STR bagi sebarang semakan dan makluman terkini.
Maklumat Lanjut
Sebarang bantuan lanjut, boleh hubungi LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKK LHDNM 1-800-88-2747.
Baca juga: