BKC Fasa 3 : Semakan Bayaran & Kategori Penerima (Disember 2021)

Pembayaran Fasa 3 Bantuan Khas COVID-19 (BKC) Mulai 20 Disember 2021 (Isnin)

Sejumlah 3.8 juta penerima kategori miskin dan berpendapatan rendah B40 mula menerima bayaran Bantuan Khas Covid-19 (BKC) Fasa 3 sebanyak RM300 pada Isnin ini melibatkan peruntukan sebanyak RM1.2 bilion.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pembayaran itu adalah seperti dijadualkan selepas pemberian bantuan berkenaan bagi Fasa 1 dan Fasa 2 sudah diselesaikan pada bulan September dan November lalu dengan peruntukan sebanyak RM3.4 bilion kepada hampir 10 juta penerima. 

 “Dengan pembayaran ini, lengkaplah nilai bantuan di bawah BKC berjumlah RM4.6 bilion dan menzahirkan komitmen kerajaan dalam memastikan pembayaran BKC ini sedikit sebanyak mampu meringankan beban rakyat yang masih terkesan akibat pandemik Covid-19. 

“Kerajaan sentiasa komited memastikan bantuan yang disediakan ini menjamin kesejahteraan Keluarga Malaysia,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Perdana Menteri berkata, semakan status kelulusan BKC boleh dibuat melalui Portal BKC atau jadual di bawah.

Di sini kami kongsikan info lanjut tentang semakan kelayakan serta jumlah bayaran bagi penerima Bantuan Khas COVID 19 (BKC) Fasa 3 yang akan diterima mulai 20 Disember ini.

Apakah Bantuan Khas COVID 19 (BKC)?

Bantuan Khas Covid-19 (BKC) adalah bantuan tunai langsung yang disediakan oleh Kerajaan bagi meringankan kos sara hidup dan beban rakyat akibat pandemik COVID-19 sehingga akhir tahun 2021.

Syarat Kelayakan

Kategori penerima yang layak menerima BKC adalah seperti berikut:

  • Miskin tegar
  • B40
  • M40

Sila rujuk jadual kelayakan penerima BKC dengan terperinci melalui kriteria di bawah:

Jumlah Bayaran BKC Fasa 3

Jumlah bayaran BKC Fasa 3 adalah :

  • B40 (Kategori Berkahwin) : RM300
  • Miskin Tegar (Kategori Berkahwin) : RM300

Sila rujuk jadual di bawah untuk maklumat lebih terperinci tentang bayaran BKC bagi setiap kategori.

bkc fasa 3

Tarikh Bayaran BKC Fasa 3

Pembayaran BKC akan dibuat secara berfasa sebanyak 3 kali. Bagi fasa 3, bayaran akan dibuat pada bulan Disember 2021.

Berikut adalah tarikh bayaran yang dijadualkan bagi ketiga-tiga fasa BKC tersebut.

  • BKC Fasa 1 : Mulai 6 September 2021 (*Bagi kategori M40 bermula 9 September 2021)
  • BKC Fasa 2 : Mulai 25 November 2021
  • BKC Fasa 3 : Mulai 20 Disember 2021

*Sumber : FAQ Bantuan Khas COVID-19

Penerima bagi setiap Fasa BKC adalah seperti berikut:

  • Fasa 1: Miskin Tegar (Semua Kategori Berkahwin, Bujang & Warga Emas) , B40 (Semua Kategori Berkahwin, Bujang & Warga Emas) & M40 (Semua Kategori Berkahwin, Bujang & Warga Emas)
  • Fasa 2 : Miskin Tegar (Semua Kategori Berkahwin, Bujang & Warga Emas),
  • Fasa 3 : B40 (Kategori Berkahwin) & Miskin Tegar (Kategori Berkahwin)

Baca juga: Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) Untuk Keluarga, Bujang & Warga Emas

Semakan Status Bantuan BKC Fasa 3

Orang awam boleh membuat semakan status kelayakan Bantuan Khas Covid19 melalui 2 cara berikut:

  • i) Layari laman sesawang https://bkc.hasil.gov.my (Portal rasmi BKC
  • ii) Hubungi Lembaga Hasil Dalam negeri Malaysia (LHDNM) Hotline BKC melalui talian 1800-88-27-47
lupa kata laluan bkc

Terlupa Kata Laluan BKC

Jika anda terlupa kata laluan BKC dan tidak dapat mengakses akaun anda, sila rujuk cara mendapatkan semula ID / password melalui langkah berikut:

  1. Mempunyai e-mel yang berdaftar pada Permohonan BPR 2021 atau Percukaian
    • Masukkan Nombor MyKad (12 Digit)
    • Masukkan e-mel yang berdaftar pada Permohonan BPR 2021 atau Percukaian dan klik seterusnya
    • Kata laluan baharu akan diemelkan pada e-mel yang didaftarkan berkenaan
    • Semak e-mel dan log masuk semula MyBKC
    • Masukkan Nombor MyKad (12 Digit) dan sahkan kata kunci keselamatan
    • Masukkan Kata laluan Sementara yang telah diemelkan dan juga set semula kata laluan baharu.
  2. Tidak mempunyai e-mel / e-mel tidak sama seperti yang berdaftar pada BPR 2021 atau percukaian / e-mel tidak sah
    • Set semula kata laluan melalui e-mel tidak boleh dibuat
    • Pemohon perlu menjawab soalan keselamatan yang telah didaftarkan sebelum ini

Sekiranya anda terlupa jawapan bagi soalan keselamatan berkenaan dan akaun disekat, anda boleh mencuba semula selepas 24 jam.

Sekiranya masih terlupa, boleh menghubungi talian Hotline Bantuan Khas Kerajaan (BKK) 1-800-88-2747 atau Cawangan LHDNM yang berhampiran untuk set semula akaun BKC.

Selepas akaun BKC telah diset semula, anda perlu mendaftar semula MyBKC dan menjawab soalan keselamatan yang dipaparkan.

Maklumat Lanjut

Untuk maklumat lanjut, sila rujuk ke laman web https://bkc.hasil.gov.my atau Hotline BKC di talian 1-800-88-2747 atau TALIAN KHAS BKC.

Untuk berurusan di kaunter LHDN, sila rujuk pauta https://bpr.hasil.gov.my/myBPR/eApp/eTemuJanji.aspx untuk menempah slot e-Janji Temu online.

Bantu kami share artikel ini:

eCentral Newsletter

Nak tahu bantuan bulan depan? Subscribe sekarang!