Advertisements

e-Vetting: Daftar, Login & Permohonan Tapisan Keselamatan

Advertisements

Proses pendaftaran eVetting sebenarnya tidaklah sukar.

e-Vetting adalah langkah kerajaan untuk memastikan semua penjawat awam mempunyai rekod baik sepanjang berkhidmat dengan kerajaan.

Malah, kontraktor yang hendak memasuki bekerja di kawasan keselamatan tahap tinggi seperti loji kilang Petronas misalnya, juga diwajibkan untuk mendaftar dalam sistem e-Vetting sebelum mereka dibenarkan masuk.

Apa itu e-Vetting?

e-Vetting secara mudah difahami adalah satu sistem tapisan keselamatan atas talian yang diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia dibawah seliaan Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan Malaysia, Jabatan Perdana Menteri.

Di bawah sistem ini, setiap individu akan mempunyai rekod atas talian dan ianya membantu kerajaan menghindari unsur-unsur sabotaj, subversif, espionaj dan keganasan.

Dalam sistem e-Vetting, terdapat 3 jenis permohonan iaitu:

  • Permohonan Individu (Sektor Awam)
  • Permohonan Syarikat/Jabatan
  • Pengesah Jabatan

Cara daftar e-Vetting

e-Vetting
  1. Layari laman rasmi e-Vetting di pautan https://evetting.cgso.gov.my/cgso/
  2. Para bahagian menu, klik pada “Daftar”
  3. Pilih jenis pendaftaran
  4. Pilih jenis ID
  5. Masukkan maklumat yang dikehendaki – ID Pengguna, Nama, Emel dan Imej “Captcha”.
    • Nama dan ID Pengguna mesilah sama dengan maklumat pada Kad Pengenalan atau Pasport
  6. Klik butang “Daftar”
    • Sekiranya berjaya, mesej “Pendaftaran Pengguna berjaya dihantar. Sila semak emel anda.” akan dipaparkan
  7. Buka akaun emel anda dan sahkan pendaftaran dengan mengklik pautan yang diberikan
  8. Kini, anda sudah berjaya mendaftar akaun di e-Vetting

Cara membuat permohonan e-Vetting

Setelah selesai mendaftar akaun anda, anda perlu membuat permohonan pula dalam sistem e-Vetting. Sila ikuti langkah-langkah berikut:

100 ribu orang dalam Telegram kami berjaya terima bantuan SETIAP BULAN. Join Sekarang!

  1. Log masuk akaun e-Vetting anda
  2. Pada paparan menu di bahagian kiri, klik pada pilihan “Permohonan Baru”
  3. Terdapat 7 jenis permohonan:
    • Lantikan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) atau Pentadbiran Kerajaan Negeri atau Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)
    • Lantikan Badan Berkanun
    • Lantikan Jawatan Keselamatan Berjadual
    • Tapisan Keselamatan Khas
    • Lantikan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP)
    • Tapisan Pelajar Tajaan
    • Lantikan Instalasi (Warganegara)
      • Sekiranya anda adalah seorang pekerja swasta, pilih pilihan ini
  4. Masukkan butiran maklumat yang dikehendaki pada halaman bahagian “Maklumat Profil”
    • Gambar berukuran pasport
    • No. Kad Pengenalan Baru
    • Pekerjaan
    • Tarikh Lahir
    • Tempat Lahir
    • Jantina
    • Agama
    • Alamat Tetap
    • Negeri
    • Bandar
    • Poskod
  5. Masukkan butiran maklumat yang dikehendaki pada halaman bahagian “Maklumat Sayrikat”
    • No. Pendaftaran Syarikat
    • Nama syarikat
  6. Masukkan butiran maklumat yang dikehendaki pada halaman bahagian “Lokasi perkhidmatan”
    • Kod Instalasi
    • Alamat Instalasi
      • Kedua-dua maklumat ini biasanya akan diberikan oleh tempat/kilang/loji anda bekerja
  7. Isi kesemua butiran maklumat yang dikehendaki pada bahagian seterusnya:
    • Maklumat peribadi
    • Maklumat pasangan
    • Kesalahan yang menyalahi undang-undang
    • Perakuan
  8. Setelah selesai memasukkan kesemua maklumat yang dikehendaki (bertanda *), klik butang “Simpan dan Hantar”
  9. Kemudian, anda akan dibawa ke halaman “Pertanyaan Status”
  10. Klik butang “Cetak Permohonan” sekiranya anda perlu memberikan bukti pendaftaran di sistem e-Vetting kepada majikan atau kien anda

Leave a Comment