LUPA KATA LALUAN BKM? INI CARA RESET ID DAN TUKAR PASSWORD BKM
Tempoh kemaskini Bantuan Keluarga Malaysia masih dibuka dan berbaki 9 hari lagi untuk proses kemaskini data pemohon.
Sudahkah anda memohon dan membuat semakan ID?
Sekiranya anda mengalami masalah terlupa kata laluan BKM dan masih tidak dapat mengakses akaun anda, sila ikuti langkah berikut.
Log Masuk myBKM
Menu Log Masuk MyBKM merupakan kemudahan secara dalam talian untuk kemaskini permohonan dan semakan BKM 2022 bagi pemohon yang mempunyai rekod permohonan BKM 2022.
Log Masuk MyBKM memerlukan ID Pengguna dan Kata Laluan yang telah didaftarkan. Untuk makluman lanjut pendaftaran ID MyBKM, sila rujuk Soalan Lazim Pendaftaran MyBKM.
Bagi pemohon yang terlupa kata laluan dan gagal menjawab soalan keselamatan (percubaan sebanyak 3 kali diberikan). ID MyBKM akan disekat dan pemohon dibenarkan untuk mencuba semula selepas 24 jam.
Sila rujuk langkah berikut untuk reset ID pemohon dan tukar kata laluan BKM yang baharu.
Lupa Kata Laluan BKM? Ini Cara Reset ID & Tukar Password
Berikut adalah langkah yang perlu anda lakukan jika mengalami masalah terlupa password BKM tersebut:
- Layari laman web BKM di pautan : https://bkm.hasil.gov.my/. Klik “Log Masuk BKM”
- Klik “Terlupa Kata Laluan”
- Masukkan nombor MyKad 12 digit dan klik “Semak”.
- Masukkan e-mel yang didaftarkan & klik “Seterusnya”.
- Semak sekiranya kata kunci keselamatan adalah betul, kemudian klik “Ya”.
- Jawab soalan keselamatan yang diberikan dan klik “Seterusnya”.
- Masukkan kata laluan dan baru dan pengesahan kata laluan. Kemudian, klik “Tukar Kata Laluan”.
- Anda akan menerima notifikasi Penukaran ID pemohon telah berjaya.
Sekiranya masih menghadapi masalah, pemohon boleh menghubungi Cawangan LHDNM berhampiran atau talian Hotline BKM LHDNM 1-800-88-2747.
Tempoh Permohonan & Kemaskini Maklumat Bantuan Keluarga Malaysia (BKM 2022)
Tempoh Pemohonan dan Pengemaskinian Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) 2022 bermula 01 Januari 2022 hingga 31 Januari 2022.
Perkhidmatan kaunter BKM LHDNM dibuka untuk permohonan dan kemaskini BKM 2022.
Sila rujuk Jadual Kaunter Perkhidmatan BKM LHDNM dalam jadual di atas.
Pemohon yang perlu membuat Kemas Kini adalah:
Individu, pemohon BPR 2021 termasuk tidak lulus BPR 2021 disebabkan menerima GKP dan penerima BKC (B40) yang mempunyai rekod dalam sistem BKM boleh mengemaskini permohonan.
Pemohon yang perlu membuat Permohonan Baharu adalah:
- Pemohon yang tiada rekod dalam sistem BKM atau tidak menerima BPR 2021, BKC (B40) dan GKP; serta
- Berpendapatan isi rumah RM5,000 dan ke bawah; atau
- Berpendapatan RM2,500 dan ke bawah untuk individu bujang / tiada pasangan / tiada anak menepati syarat
Pemohon disarankan untuk membuat semakan BKM 2022 secara dalam talian. Sekiranya tiada rekod BKM 2022 dan menepati syarat kelayakan, permohonan baharu BKM 2022 boleh dibuat.
Dokumen Yang Diperlukan
Salinan dokumen sokongan pemohon / pasangan / anak (jika berkaitan) yang perlu dikemukakan adalah seperti berikut:
Pemohon
a. Salinan Sijil Perkahwinan yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri / JPN; atau
b. Salinan Sijil Kematian pasangan yang dikeluarkan oleh JPN; atau
c. Sijil Perceraian (asal dan salinan) yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri / JPN; atau
d. Salinan Sijil Dekri Nisi / Dekri Nisi Mutlak yang dikeluarkan oleh Mahkamah
e. Salinan Kad OKU yang dikeluarkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)
Pasangan
a. Salinan pengenalan Pasangan (MyKad / MyPR / MyKAS); atau
b. Salinan Pasport / Visa / UNHCR / Pas Sempadan
Anak
a. Anak Kandung
– Salinan MyKad / MyKid; dan
– Salinan Sijil Lahir
b. Anak Angkat
– Salinan MyKad / MyKid; dan
– Salinan Sijil Daftar Anak Angkat yang dikeluarkan oleh JPN
Borang Serahan Dokumen Sokongan BKM 2022 (BK-04) perlu diisi semasa mengemukakan dokumen sokongan berkenaan ke LHDNM ATAU boleh memuatnaik ke sistem BKM semasa permohonan secara dalam talian.
Baca juga:
- Waktu Operasi Kaunter BKM 2022 & Cawangan LHDN
- Bantuan Keluarga Malaysia (BKM): Semak Permohonan & Tarikh Bayaran
Pertanyaan Tentang Password Login / Lupa Kata Laluan BKM
- Hotline BKK LHDNM : 1800 88 2747
- Hotline BKK MoF : 03 8882 4565
- Talian Bantuan Khas Kerajaan Cawangan LHDNM
- e-Mel : [email protected]
- Laman web: https://bkm.hasil.gov.my/
Borang
- Borang Permohonan BKM_2022
- Borang Kemas Kini Maklumat Permohonan_BKM
- Akuan Penerimaan Borang Permohonan Berkelompok_BKM
- Borang Serahan Dokumen Sokongan_BKM
- Borang Pembatalan Permohonan_BKM
FAQ