eKasih: Pendaftaran & Semakan Status Bantuan SARA STR 2025

Follow eCentral di WhatsApp Channel
Ikut

Sistem eKasih ialah satu sistem pangkalan data keluarga miskin yang diwujudkan di peringkat nasional bagi membantu merancang, melaksana dan memantau program kemiskinan. 

Ringkasnya, bantuan eKasih adalah untuk mereka yang miskin tegar. 

Untuk mengetahui syarat kelayakan permohonan eKasih berserta cara memohon bantuan ini, baca info selanjutnya di bawah.

ekasih

Apakah eKasih?

eKasih adalah sistem Bank Data Kemiskinan Nasional​​ yang mengandungi maklumat mengenai kemiskinan bermula dari profail individu, program / bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program / bantuan yang diterima. 

Melalui komponen data dalam sistem eKasih ini, pengakses boleh:

  1. Membuat semakan status kemiskinan secara online
  2. Menyelaraskan maklumat bantuan
  3. Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online
  4. Pengiraan Status Kemiskinan (miskin/miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK)
  5. Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan
  6. Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan

Selain tujuan di atas, data eKasih juga akan digunakan untuk pemberian bantuan skim i-Suri KWSP sebanyak RM480 setahun seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2022.

Jenis Bantuan Yang Boleh Diterima Individu Yang Berdaftar Dengan e-Kasih

Pendaftaran e-Kasih akan mewujudkan nama seseorang dalam data kerajaan.

Melalui data ini, pendaftar layak untuk menerima beberapa jenis bantuan kerajaan contohnya:

Sumbangan Asas Rahmah (Bantuan SARA STR)

Sumbangan Tunai Rahmah (STR) adalah bantuan tunai langsung yang diteruskan oleh Kerajaan Perpaduan bagi meringankan kos sara hidup dan beban rakyat bagi tahun 2025.

Sumbangan Asas Rahmah (SARA) merupakan pendekatan bantuan bersasar di mana sebahagian pertambahan hasil negara serta penjimatan daripada perbelanjaan subsidi diagihkan semula bagi membantu mereka yang benar-benar memerlukan.

Penyaluran SARA yang bersasar melalui MyKad ini juga mencerminkan komitmen Kerajaan untuk mengaplikasikan teknologi digital terkini bagi memudahkan akses rakyat.

Semakan kelulusan boleh dibuat melalui portal Sumbangan Tunai Rahmah (https://bantuantunai.hasil.gov.my)

mykasih app semakan baki

Semakan status Program MyKasih boleh disemak melalui pautan berikut : https://www.mykasih.com.my/site/

Anda juga boleh membuat semakan di portal e-Kasih untuk melihat status terkini, sama ada anda termasuk dalam kategori miskin atau tidak.

ekasih

CONTOH STATUS 1 : WUJUD DALAM SENARAI E-KASIH, TETAPI TIDAK TERMASUK DALAM KATEGORI MISKIN

ekasih

CONTOH STATUS 2 : WUJUD DALAM SENARAI E-KASIH DAN TERMASUK DALAM KATEGORI MISKIN

ekasih

Kaedah Penyaluran & Kadar Bantuan SARA 2025

Sila ambil maklum bahawa kerajaan akan menyalurkan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) bermula 15 Januari 2025 (Rabu) melalui MyKad secara bulanan kepada 700,000 penerima yang mendaftar di bawah eKasih.

Bantuan ini disalurkan kepada isi rumah penerima STR yang tersenarai sebagai “Miskin Tegar” mengikut data eKasih dalam bentuk barang keperluan asas tanpa tunai (cashless).

Bagi tahun 2025, penyaluran SARA melalui penggunaan MyKad akan diperluaskan ke negeri Sabah dan Sarawak berbanding hanya di negeri-negeri Semenanjung Malaysia pada tahun 2024.

Di bawah program SARA, penerima boleh membeli barangan keperluan asas terpilih dengan menggunakan MyKad di kedai-kedai runcit berdaftar yang kini berjumlah lebih 1,200 buah di seluruh negara, berbanding 700 buah pada tahun 2024.

ekasih

Barang keperluan asas yang boleh dibeli adalah seperti barangan kebersihan diri, ubat-ubatan dan peralatan persekolahan, selain daripada barang makanan asas.

Sukacita dimaklumkan bahawa Kerajaan MADANI telah meningkatkan kadar bantuan SARA bagi penerima yang berdaftar di bawah eKasih sehingga RM2,100 untuk tahun 2025, berbanding RM1,200 pada tahun 2024.

Sebanyak RM100 sumbangan akan dikreditkan ke dalam MyKad penerima bagi bulan Januari hingga Mac 2025. Mulai April 2025, kadar bantuan ini akan ditingkatkan sehingga RM200 sebulan.

Sila semak kadar bantuan yang layak diterima mengikut kategori seperti di bawah :

ekasih
Sumber : Berita RTM

Bagi penerima di Sabah dan Sarawak, anda digalakkan untuk membuat semakan terus di laman web STR, iaitu melalui pautan https://bantuantunai.hasil.gov.my/

Rujuk langkah-langkah terperinci di bawah:

LANGKAH MEMBELI BARANGAN BANTUAN MAKANAN MYKASIH

  1. Pilih Barangan Keperluan – Penerima bantuan boleh membeli barangan keperluan berdasarkan 10 kategori makanan yang mempunyai label MyKasih di rak tanda harga.
  2. Tunjuk MyKad Untuk Pengesahan – Juruwang menyemak status MyKad penerima bantuan
  3. Imbas Kod Barangan – Juruwang mengimbas setiap barang keperluan makanan asas yang ingin dibeli mengikut kategori yang dibenarkan.
  4. Bayar Menggunakan MyKad – Penerima bantuan memasukkan nombor pin 6-digit untuk mengesahkan transaksi pembelian
  5. Simpan Resit Untuk Semakan – Penerima bantuan menyimpan resit untuk menyemak transaksi pembelian.

Sila rujuk cara penggunaan kad MyKasih untuk pembelian barangan asas dan keperluan : MyKasih: Semakan Sumbangan Asas Rahmah (SARa) STR 2024

MAKLUMAT LANJUT BANTUAN SARA STR 2025 : STR 2025 : Semakan Status, Permohonan & Maklumat Bayaran

2. I-Suri / i-Saraan KWSP (Insentif RM300 setahun)

Surirumah yang berdaftar dengan e-Kasih juga layak memohon bantuan di bawah skim i-Suri KWSP.

Sebagai penghargaan terhadap sumbangan suri rumah kepada pembangunan keluarga dan negara, kadar insentif padanan Kerajaan bagi program i-Suri sebanyak 50% daripada jumlah caruman tahunan akan dilanjutkan pada tahun 2025.

Melalui skim ini, surirumah berpeluang untuk menerima insentif khas sebanyak 50% bagi setiap RM1 caruman sehingga insentif khas maksimum RM300 dalam tahun semasa.

Inisiatif ini adalah tertakluk kepada had maksimum insentif padanan Kerajaan sebanyak RM300 setahun dan RM3,000 untuk seumur hidup, atau mencapai umur 55 tahun, mana-mana yang terdahulu. 

Rujuk cara daftar Program Kasih i-Suri KWSP.

3. Bantuan JKM

Terdapat 11 jenis Skim Bantuan JKM yang boleh dimohon berdasarkan kategori kelayakan iaitu:

  • Bantuan Kanak-Kanak (BKK) – Bulanan RM150 hingga RM1000
  • Elaun Pekerja Cacat (EPC); – RM500 sebulan seorang.
  • Bantuan Am Negeri – Minimum sebanyak RM100 sebulan seorang dan maksimum sebanyak RM350 sekeluarga
  • Bantuan Penjagaan OKU Terlantar/ Pesakit Kronik Terlantar (BPT);
  • Bantuan Orang Tua (BOT); – RM500 sebulan seorang.
  • Bantuan Am Persekutuan (BA); – RM100 sebulan seorang.  Maksimum RM350 sebulan sekeluarga.
  • Bantuan Anak Pelihara (BAP); RM250 sebulan seorang kanak-kanak. Maksimum RM500 sebulan sekeluarga yang memelihara 2 orang kanak-kanak atau lebih.
  • Bantuan Latihan Perantis (BLP); – RM200 sebulan seorang.
  • Bantuan Geran Pelancaran (GP); – Maksimum RM2,700 sekaligus.
  • Bantuan Alat Tiruan/ Alat Sokongan (BAT);
  • Tabung Bantuan Segera (TBS).

Info lanjut: eBantuan JKM: 11 Skim Bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat 2024 (Online/Manual)

Syarat Kelayakan

Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) ialah pendapatan isi rumah yang ditetapkan oleh Kementerian Hal Ehwal Ekonomi (MEA) sebagai pengukuran kepada status kemiskinan bagi sesuatu isi rumah yang berdaftar dalam Sistem eKasih.

Secara umumnya, terdapat empat punca pendapatan yang boleh diterima (terakru) oleh isi rumah iaitu pendapatan daripada :

  1. Pekerjaan Bergaji.
  2. Bekerja Sendiri.
  3. Pendapatan daripada Harta dan Pelaburan.
  4. Pindahan Semasa diterima.

Isi rumah boleh mempunyai lebih daripada seorang penerima pendapatan dan pendapatan yang diterima boleh diperoleh daripada pelbagai punca.

Pendapatan per kapita ialah jumlah pendapatan kesemua ahli isi rumah sebulan dan dibahagikan dengan bilangan isi rumah tersebut.

Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) ialah pendapatan isi rumah (bulanan) yang disediakan oleh Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri (UPE, JPM) setiap dua (2) tahun sekali. PGK semasa (tahun 2019) adalah seperti berikut:

Golongan yang berpendapatan di bawah Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) semasa ini boleh mendaftar sekiranya anda layak dan masih belum mendaftar.

Proses Permohonan

ekasih bantuan 2023

Panduan Pendaftaran eKasih 2025

Individu yang ingin mendaftar boleh merujuk kepada Pejabat Daerah atau Pejabat Pembangunan Negeri (PPN).

Individu / orang awam boleh hadirkan diri ke Pejabat Pembangunan Negeri (PPN) atau Pejabat Daerah yang berdekatan atau melalui

  • telefon
  • surat
  • e-mel rasmi
  • membuat laporan atau mendaftar kes kemiskinan melalui Pemimpin Tempatan, Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) atau Majlis Perwakilan Penduduk (MPP)

Berikut adalah senarai nombor telefon yang boleh dihubungi untuk tujuan pendaftaran.

  1. PPN Perlis : 04-9731976
  2. PPN Kedah : 04-7209236
  3. PPN P.Pinang : 04-2185700
  4. PPN Perak : 05-2497400
  5. PPN Selangor : 03-55213600
  6. PPN W.Persekutuan : 03-40420260 / 61
  7. PPN N.Sembilan : 06-7659945
  8. PPN Melaka : 06-3333333
  9. PPN Johor : 07-2234777
  10. PPN Pahang : 09-5178208
  11. PPN Terengganu : 09-6272000
  12. PPN Kelantan : 09-7455000
  13. PPN Sarawak : 082-446582
  14. PPN Sabah : 088-484800

*Kelulusan penyaluran bantuan dan tempoh bantuan yang diberikan tertakluk kepada keputusan agensi pemberi bantuan berdasarkan syarat dan kriteria bantuan yang telah ditetapkan mengikut agensi masing-masing.

Maklumat Yang Diperlukan

Untuk memohon eKasih, pemohon perlu melengkapkan 9 komponen bagi Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) iaitu

  1. Butiran KIR dan AIR
  2. Lokasi
  3. Kediaman
  4. Pendidikan
  5. Kemahiran dan pekerjaan
  6. Harta
  7. Kesihatan
  8. Bantuan
  9. Pendapatan

*Data eKasih digunakan oleh agensi pemberi bantuan bagi mengenal pasti mereka yang benar-benar layak berasaskan kepada profil terkini dan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) semasa.

Semakan Status eKasih 2025

Semakan status eKasih boleh dibuat secara online melalui pautan berikut :

https://ekasih.icu.gov.my/ekasih/Semakan/Pages/CarianAwam.aspx

semakan pendaftaran ekasih 2023

Anda juga boleh menghubungi ICU JPM melalui Pejabat Pembangunan Negeri (PPN – Bahagian / Unit Kesejahteraan Rakyat) dan memberikan maklumat seperti nama atau nombor kad pengenalan untuk semakan dan pengesahan status.

Maklumat Lanjut

Untuk maklumat lanjut berkaitan eKasih 2025, layari laman web rasmi Unit Penyelarasan Pelaksanaan Jabatan Perdana Menteri melalui pautan https://www.icu.gov.my/

Anda boleh menghubungi PPN Negeri seperti dalam senarai di atas atau ibu pejabat Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri di talian 03-8000 8000 untuk menyalurkan sebarang kemusykilan.

PPN Perlis : 04-9731976
PPN Kedah : 04-7209236
PPN P.Pinang : 04-2185700
PPN Perak : 05-2497400
PPN Selangor : 03-55213600
PPN W.Persekutuan : 03-40420260 / 61
PPN N.Sembilan : 06-7659945
PPN Melaka : 06-3333333
PPN Johor : 07-2234777
PPN Pahang : 09-5178208
PPN Terengganu : 09-6272000
PPN Kelantan : 09-7455000
PPN Sarawak : 082-446582
PPN Sabah : 088-484800

Pertanyaan melalui e-mel boleh dihantar kepada [email protected]

Follow eCentral di WhatsApp Channel
Ikut