Lembaga Tabung Haji (TH) akan membuka permohonan rayuan untuk mengerjakan ibadat haji melalui aplikasi THiJARI bagi tahun 1445H / 2024M bermula Jumaat, 26 Januari 2024.
Pemohonan secara dalam talian ini adalah kemudahan yang disediakan TH bagi membantu orang ramai membuat rayuan haji tanpa perlu menghantar surat secara fizikal.
Surat Tawaran Haji kepada 31,600 jemaah haji telah dikeluarkan bermula pada 19 Januari 2024 secara berperingkat dan bakal haji terpilih boleh menyemak tawaran haji melalui aplikasi THiJARI.
Bakal haji perlu lulus pemeriksaan kesihatan sebelum menjawab surat tawaran tersebut dalam tempoh tujuh hari bekerja melalui aplikasi THiJARI atau untuk kes-kes tertentu boleh mengunjungi mana-mana cawangan TH yang berdekatan.
Bagi yang tidak terpilih, rayuan_haji boleh dilakukan berpandukan kriteria-kriteria tertentu dengan mahram diberikan keutamaan.
Aplikasi THiJARI boleh dimuat naik secara percuma daripada Google Play atau App Store. Ia akan memudahkan pendeposit untuk membuat rayuan haji, membuat semakan status haji dan juga pertanyaan baki simpanan.
Bagi musim 2024 ini, pengecualian kos penuh diberikan kepada 3 jenis rayuan berikut:
- Mahram
- Pembantu jemaah lanjut usia
- Pembantu jemaah kelainan upaya (OKU)
*bagi jemaah haji sudah terpilih
Syarat Tunai Haji & Kriteria Kesihatan Bakal Jemaah Haji Musim Haji 1445H/2024
Kluster | Soalan | Jawapan |
---|---|---|
Syarat Tunai Haji oleh Kerajaan Arab Saudi | Apakah kriteria berkaitan kesihatan yang telah ditetapkan oleh Kerajaan Arab Saudi untuk Bakal Haji menunaikan Haji? | Semua Bakal Haji perlu melengkapkan suntikan vaksinasi Covid-19 yang diiktiraf oleh Kerajaan Arab Saudi. Ia juga adalah selaras dengan garis panduan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Malaysia. Tiada had umur ditetapkan oleh Kerajaan Arab Saudi bagi Bakal Jemaah Haji yang ingin menunaikan haji tahun ini. Setiap Bakal Haji juga perlu lulus pemeriksaan kesihatan dengan kriteria dan garis panduan kesihatan yang ditetapkan sebelum dibenarkan berangkat ke Tanah Suci. Bakal Haji perlu berada dalam keadaan yang sihat. |
Bagaimanakah persediaan TH sekiranya ada Jemaah Haji yang dijangkiti Covid- 19 di Tanah Suci? | TH dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sentiasa menjaga kebajikan dan kesihatan setiap jemaah haji. TH dan KKM telah menetapkan beberapa prosedur operasi standard (SOP) di Tanah Air dan Tanah Suci untuk dipatuhi oleh setiap jemaah haji dan juga Petugas Haji Malaysia. Walau bagaimanapun, pengurusan kes-kes kesihatan dan Covid-19 di Tanah Suci turut tertakluk kepada protokol dan arahan kesihatan Kerajaan Arab Saudi. | |
Adakah TH akan menambah petugas kesihatan bagi membendung Covid-19 di kalangan jemaah? | TH sentiasa bekerjasama baik dengan Kementerian Kesihatan Malaysia dalam menyediakan perkhidmatan kesihatan dan petugas Rombongan Perubatan Tanah Suci yang terbaik dan mencukupi. Penambahan petugas Rombongan Perubatan adalah tertakluk kepada protokol dan arahan kesihatan Kerajaan Arab Saudi. Petugas Rombongan Perubatan sedia ada yang telah dipilih pada tahun ini berpengalaman dalam pengurusan kes CoViD-19 | |
Adakah Bakal Haji yang mempunyai penyakit kronik dibenarkan menunaikan haji pada tahun ini? | Bakal Haji yang menghidap penyakit kronik yang berisiko tinggi dan tidak stabil tidak memenuhi syarat wajib haji (istito’ah kesihatan) Hanya individu yang mempunyai sakit kronik yang telah disahkan stabil dan lulus pemeriksaan kesihatan dibenarkan untuk menunaikan haji pada tahun ini |
Cara Daftar Pengguna THiJARI
Pendeposit hanya perlu melakukan 3 langkah sahaja untuk mendaftar sebagai pengguna di laman web THiJARI.
- Dapatkan capaian melalui www.thijari.com.my (telefon pintar/komputer/laptop dan lain-lain).
- Pendeposit hanya perlu memasukkan nombor kad pengenalan dan nombor akaun TH.
- Memasukkan nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan serta maklumat peribadi. Sebaik selesai, pendeposit boleh mula menggunakan perkhidmatan THiJARI untuk membuat rayuan Haji dan lain-lain perkhidmatan online.
Cara Permohonan Rayuan Haji Online
Permohonan rayuan bagi 1445H / 2024 M dibuka mulai 26 Januari 2024 (Jumaat).
Proses Rayuan boleh dibuat secara dalam talian (online) melalui aplikasi www.thijari.com.my
Rayuan perlu diperbaharui setiap tahun meskipun anda pernah membuat rayuan haji pada tahun sebelum ini.
Sila rujuk langkah berikut untuk membuat rayuan online melalui THiJARI:
- Login ke THiJARI.
- Pilih Menu Perkhidmatan Haji.
- Pilih Menu Rayuan_Haji.
- Baca Garis Panduan dan Kategori Rayuan yang dipaparkan
- Pilih Kategori Rayuan yang berkaitan.
- Lengkapkan Ruangan Maklumat kecuali Lanjut Usia, Mualaf dan Lain Rayuan.
- Klik pada ruangan Berikutnya.
- Baca dan Pilih pada ruangan yang berkenaan pada Ruangan Bayaran Haji, Kesihatan dan Akad Istitoah.
- Klik Ruangan HANTAR setelah semua bahagian dilengkapi.
- Maklumat Status Rayuan akan dipaparkan.
- Sila pastikan pemohon klik ruangan Muat Turun
- Surat Maklumbalas akan dimuat turun dan pemohon hendaklah mengiikuti dan memahami kandungan arahan dalam surat berkenaan.
- Salinan Surat Maklumbalas Permohonan Rayuan akan dihantar ke email pemohon.
LANGKAH PERMOHONAN RAYUAN-HAJI MELALUI THIJARI
LOGIN KE THIJARI
PILIH ‘PERKHIDMATAN HAJI’
KLIK ‘RAYUAN HAJI’
NYATAKAN SEBAB-SEBAB PERMOHONAN ANDA
LENGKAPKAN BUTIRAN DAN MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN SEBELUM MENGHANTAR PERMOHONAN.
Kategori & Contoh Alasan Rayuan
Terdapat beberapa pilihan kategori Rayuan iaitu:
- Suami menjadi mahram kepada isteri Terpilih
- Lelaki menjadi mahram kepada wanita terpilih (44 tahun dan ke bawah)
- Lelaki menjadi mahram kepada wanita terpilih (45 tahun dan ke atas)
- Isteri untuk mengikut suami Terpilih
- Isteri untuk mengikut suami dan madu terpilih
- Orang Kurang Upaya (OKU)
- Bakal haji Mualaf
- Bakal haji lanjut usia (75 tahun dan ke atas)
- Bakal haji Daftar lama
- Lain-lain Rayuan
Soalan Lazim Rayuan Haji
Sila rujuk kategori dan garis panduan pengurusan rayuan menunaikan fardu haji dalam paparan di bawah:
Baca juga: Cara Daftar Haji Online Melalui THiJARI, Untuk Anak Pun Boleh
Maklumat Lanjut
Untuk maklumat lebih lanjut mengenai perkhidmatan TH, sila lawati www.tabunghaji.gov.my atau hubungi Tabung Haji Contact Centre (THCC) di talian 03-6207 1919.