Pelaksanaan KSSR adalah usaha untuk mentranformasikan pendidikan sekolah dengan menyatupadukan pelbagai disiplin ilmu bagi menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih menarik, menyeronokkan dan bermakna.
KSSR merupakan akronim bagi urikulum Standard Sekolah Rendah, sebuah standard silibus pembelajaran bagi sekolah-sekolah rendah di Malaysia
Ianya digubal selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan berlandaskan prinsip-prinsip Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR).
KSSR ini berpegang kepada Teras Kedua Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang secara dasarnya membangunkan modal insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni.
Komposisi Kurikulum
Komposisi Kurikulum Standard Sekolah Rendah terdiri daripada:
- Modul Teras Asas
- Modul Teras Tema
- Modul Elektif
Modul Teras Asas terdiri daripada subjek asas seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil (SJKC dan SJKT), Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Pendidikan Jasmani, Pendidikan Kesihatan dan Matematik.
Modul Teras Tema pula terdiri daripada subjek Dunia Sains dan Teknologi, Dunia Seni Visual dan Dunia Muzik.
Modul Elektif pula terdiri daripada bahasa pilihan seperti Bahasa Arab, Bahasa Cina Sekolah Rendah, Bahasa Tamil Sekolah Rendah, Bahasa Iban dan Bahasa Kadazandusun.
Strategi Pengajaran dan Pembelajaran
Kurikulum Standard Sekolah Rendah menegaskan pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran untuk mencapai kesan yang optimum.
Antara pendekatan P&P yang digunakan adalah seperti berikut :
- Hands-on learning
- Pembelajaran melalui permainan
- Inkuiri penemuan
- Pembelajaran berasaskan projek
- Pembelajaran luar bilik darjah
- Pembelajaran secara kontekstual
- Pembelajaran secara konstuktivisme
- Pembelajaran secara masteri
Strategi pembelajaran dan pengajaran yang digunakan dalam KSSR lebih berpusat kepada murid.
Menurut Kementerian Pelajaran Malaysia, pendekatan yang digunakan memberikan peluang pembelajaran yang tidak terhad kepada murid.
Artikel berkaitan: Pelaporan PBD (Pentaksiran Bilik Darjah), Format & Templat Terkini
Perbezaan KSSR dan KBSR
CIRI-CIRI | KBSR | KSSR |
Fokus Pembelajaran | Mementingkan umur | Mementingkan tahap |
Reka bentuk kurikulum | Menekankan 3 aspek : · Komunikasi · Perkembangan diri individu · Manusia dan alam sekeliling | Berasaskan enam tunjang · Komunikasi · Kemanusiaan · Perkembangan fizikal dan estetika · Keterampilan diri · Kerohanian, sikap dan nilai · Literasi sains dan teknologi |
Organisasi Kurikulum | Tahap 1 : · Mata pelajaran teras, wajib dan tambahan. Tahap 2 : · Mata pelajaran teras, wajib dan tambahan. | Tahap 1 : · Modul Teras Asas · Modul Teras Tema · Modul Elektif Tahap 2 : · Modul Teras Asas · Modul Elektif |
Fokus | Fokus 3M ( Membaca, mengira dan menulis ) | Fokus 4M (Membaca, mengira, menulis dan menaakul) |
Bahan Kurikulum | Sukatan pelajaran | Dokumen Standard Kurikulum |
Kaedah pentaksiran | Penilaian yang ketara kepada pentaksiran sumatif | Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) · Dijalankan secara berterusan · Menggunakan pelbagai kaedah pentaksiran · Bersifat autentik dan holistik. |
Rujukan: http://pekanbatukurau.pjk.com.my/index.php/warga-pi1m/pendidikan/34-perbezaankbsrdankssr